HLR i 30dagar till!

Då kom beskedet, tidigare än väntat GM skjuter till pengar i 30dagar till. Det måste betyda att det finns seriösa bud. Jag tror dock att det bästa vore att lägga ner SAAB nu på engång. Detta kommer enbart kosta mer än vad det ger är jag rädd för. Men motbevisa mig gärna och betala då tillbaka varje krona denna såpa har kostat Sverige.

Det bästa att minnas av SAAB 2009 är inte såpan utan den utmärkta reklamen med detta soundtrack.

/Fredriksson
Källa:DN SVD

Ps. Jag har ägt en SAAB och kommer äga en SAAB, men jag kommer aldrig driva ett företag som går med långsiktigförlust.


Kommentarer
Postat av: MrT

Du måste komma från en annan planet eller så lever du i ett paralellt universum, alternativet är förstås att du är menlös eller att du får sjuka kickar av att människor lider. Saab har inte kostat en krona, tvärtom har Saab genererat skatteintäkter i sverige under 60 års tid! Hade vår sk företagsvänliga regering spenderat en krona eller två så hade Saab inte hamnat i denna taskiga sits! Jag röstade på m )har alltid gjort det på riksdagsnivå) men efter deras bevisade inkompetens så kommer jag inte upprepa det misstaget. Sverige har blivit kallt när man inte bryr sig mer om 5000 familjer och deras vidkommande. Åk du runt i din tråkiga tyskbil och se ner på oss som åker Saab, vi har i alla fall ett hjärta och en tro på sverige.

2009-12-01 @ 21:43:48
Postat av: Fredriksson

Jag har ägt en bil i mitt liv det var en SAAB jag skall köpa en bil snart det blir troligen en SAAB. Dock har det i 15år visat sig att det tyvärr inte går att göra vinst med varumärket SAAB. Oerhört tråkigt, då är det bästa att lägga ner och ge de anställda en ny chans att hitta nya jobb och möjligheter i livet än att behöva leva i ovisshet.

2009-12-01 @ 21:48:09
Postat av: M

Tror du verkligen att de siffror GM redovisar är de sanna, i ett sånt integrerat företag som Saab varit i GM, där svenska ingenjörer har utvecklat koncept åt GM?

2009-12-01 @ 21:59:54
Postat av: Fredriksson

Det var en ny teori M.

Vad får du dig att tro att det skulle förfalska fram röda siffror? Om det kunde skriva med svarta siffror längst ner i resultaträkningen varför skulle de då vilja lägga ner SAAB eller sälja dem? Varför gick inte SAAB med vinst då Investor ägde dem? Det är ett inbyggt fel som släpar med sen länge.

2009-12-01 @ 22:02:34
Postat av: Börjesson

Hur vet du att det inte går att göra vinst med varumärket Saab? GM har självklart inte deklarerat någon vinst för Saab, det är lägre vinstskatt i andra länder. Sånt löser man enkelt med lite saltade interndebiteringar, eller genom att låta Saab ta utvecklingskostnaderna för saker som sedan används och genererar intäkter för andra GM-märken. Det är ett rutinförfarande för globala koncerner, inte bara för GM. Men faktiska siffror på vad Saab genererat till sin ägare kontra vad Saab har kostat genom åren är det tveksamt om GM ens själva har koll på. De har i alla fall valt att behålla Saab ända fram tills i år när de fick akuta problem, och det tyder ju på något. Det är inte av sentimentala skäl, det kan vi vara helt säkra på.

2009-12-01 @ 22:03:36
Postat av: PB

Detta eviga tjat om förlust. Saab har varit en del i ett stort globalt företag där man har ansvar för olika delar i olika delar av världen. Saabs redovisade resultat har absolut ingen bäring på vilket resutat ett eget självständigt saab skulle ha. Debatten är bara populistiskt svammel. Det är beklämmande att se hur politiker bara säger vad som ger röster å journalister bara pratar om vad som säljer "lösnummer" eller tittare. Jag trodde aldrig att detta skulle inträffa men jag kommer i nästa val byta sida, å det för att nuvarande regering verkar enbart bestå i fullständigt verklighetsfrånkopplade populistiska fåntrattar

2009-12-01 @ 22:05:55
Postat av: Fredriksson

Börjesson:

Du har kloka tankar. Dock har GM återhämtat sig de senaste månaderna. Hade det verkligen trott på SAAB hade det valt att behålla dem själva nu. GM har aldrig varit en bra ägare åt SAAB tyvärr. Men problemet är att med en kundbas som enbart genererar 100.000 sålda bilar per år går det inte att leverera vinst.

2009-12-01 @ 22:07:39
Postat av: Fredriksson

PB:

Otroligt tråkigt att du är så bitter. Undra om du hade varit det utan en global finanskris och om det hade varit en varm sommardag?

2009-12-01 @ 22:09:04
Postat av: MrT

Du skriver att Saab kostat staten pengar? Vilka pengar syftar du på? De 110 miljoner i löneersättnign som man träter om? Hur mycket tror du Saab och dess anställda samt underleverantörer har betalat i skatt under 60 år?

Jag vill ha svar på detta men förväntar mig inget annat än det vanliga från din sort...SVAMMEL!

2009-12-01 @ 22:13:56
Postat av: Börjesson

Fredriksson, det finns nog åtminstone två anledningar varför GM inte vill ha kvar Saab. Dels har det inte gått så bra de senaste åren, pga att GM själva har misskött varumärket. Nu finns det äntligen en ny modell klar, många år för sent, men det kommer att kräva en hel del jobb för att få upp förtroendet för Saab igen och göra nya 9-5 till en succé, och det jobbet och den risken är GM inte intresserade av. Vilket självklart inte är samma sak som att det inte går, för en mer hängiven ägare!



Dessutom, vilket nog är den viktigare anledningen, så rattas GM nu av amerikanska staten, och räddningspaketet villkorades bl a med en utfästelse att koncentrera sig på kärnan i verksamheten. Där ingår förstås inte Saab. Det är smått förvånande att de ens fick behålla Opel, men de inser väl att de är beroende av tyskarnas teknikutveckling.

2009-12-01 @ 22:21:25
Postat av: Henrik

Hahaha "denna såpa kostat Sverig"

Om det är så att Saab genuint har förlorat pengar åt GM, så är det åtminstone defenitivt så att dessa pengar GM pumpat in gått till löner och annat på Saab, vilket naturligtvis genererat massor av skattepengar till staten.

Så med andra ord ska Fredriksson betala tillbaka till Saab?

2009-12-01 @ 22:21:55
Postat av: Fredriksson

Det jag syftade på med att det kostade pengar, var denna utdragna process sedan K ville köpa SAAB, med EIB lån etc. Sen vill jag inte att staten skall garantera lån till privata företag. Sist och minst vill jag att staten skall stötta enskilda industrier på ett protektionistiskt vis.

2009-12-01 @ 22:22:27
Postat av: Anonym

Börjesson:



Intressanta resonemang, GM får gärna sälja SAAB men jag vill inte ha några garantier för EIB lån från staten.

2009-12-01 @ 22:24:56
Postat av: Fredriksson

Henrik:



Varför skall jag betala SAAB?

2009-12-01 @ 22:25:26
Postat av: Mrt

Vad skriver du här? Nu lär du inte få gå på liberalernas julbord....



". Sist och minst vill jag att staten skall stötta enskilda industrier på ett protektionistiskt vis. "



-Varför stöttar ni då inte ett företag som försörjer 5000+familjer i sverige?!!!!!!!!!!!

2009-12-01 @ 22:30:25
Postat av: Fredriksson

Jag är emot protektionism! Inte för?

2009-12-01 @ 22:32:30
Postat av: Henrik

Fredriksson, nej det ska du inte, men det är lika absurt som "Men motbevisa mig gärna och betala då tillbaka varje krona denna såpa har kostat Sverige"



Det är bara EIB lånet som garanteras av staten, skule Saab Automobile inte kunna betala tillbaka det, så har riksgälden säkerheter i fabriken som motsvarar mer än det lånade värdet. Läs vad Bo Lundgren sa idag, "risken för skattebetalarna är mycket liten". Potentialen för skattebetalarna är dock mycket stor, ett Saab på fötter igen kan fortsätta att generera skattepengar i många generationer, och det oavsett hur mycket de nya ägarna pumpar in.

2009-12-01 @ 22:39:12
Postat av: MrT

Är du riktigt säker? Du skrev ju:



". Sist och minst vill jag att staten skall stötta enskilda industrier på ett protektionistiskt vis.



Lustigt är ju att ALLA andra bilnationer än sverige har stöttat sina tillverkare....... detta oavsett om det handlar om superkapitalistlandet USA. Andra exempel är Tyskland, Spanien, Italien......



Men det är klart, är man en naiv och inkompetent regering som inte förstår spelreglerna så kanske man fortsätter att låta som du....

Väntar fortfarande på en redovisning kring vilka pengar koenigseggs försök kostat sverige...



2009-12-01 @ 22:41:22
Postat av: Fredriksson

Men då är mitt svar till dig Henrik. Att det är en osund värld vi lever i om ett företag skall stötta Sverige genom att pumpa in kapital i ett företag som endast någon vill köpa om staten garanterar dess lån. Dock är jag för ett seriöst förslag av ett köp med någon som kan få ett lån på marknaden eller vågar köpa SAAB med eget kapital. Staten skall inte lägga sig i privat företagande.

2009-12-01 @ 22:42:48
Postat av: Fredriksson

Mr T



Processen kring rekonstruktion och EIB lånet (jag vet inga stora pengar, dock av princip). Jag vill inte att något land skall vara protektionistiskt jag vill ha en globaliserad värld utan tullar. Alla skall spela på samma bräde med samma spelregler.

2009-12-01 @ 22:45:38
Postat av: MrT

Men alla spelar ju inte enligt samma spelregler! Inse detta någon gång och väx upp och se verkligheten som den är, det är skillnad på teori och praktik.



Kul förresten att se att många högerväljare tänker byta sida efter denna politikens såpa...... vi är ju 2 st redan nu...

Fortsätt du med dina inlägg, ju fler du skriver desto färre röster i valet.... Lycka till!



PS

Trivs du i ditt parallella universum?

2009-12-01 @ 22:52:02
Postat av: Fredriksson

Jag trivs inte med er som hoppar mellan Höger och Vänster som en jojjo. Antingen vill du leva ett fritt liv med mindre statlig inblandning och större möjlighet att påverka din framtid eller så vill du att staten skall sköta det mesta åt dig, du behöver inte tänka varje dag och någon soppar upp dig om du skiter. Det är valet du får göra i en Demokrati. Mitt är självklart.

2009-12-01 @ 22:55:21
Postat av: MrT

Om du läste ordentligt så skulle du förstått att jag röstat borgerligt i ALLA riksdagsval hittills men det är det slut med nu...



Verklighetsfrånvarande populister med en borgerlighetens gröngölingsbok kommer inte att få min röst i valet.



Skriv gärna ett inlägg till är du snäll så kanske ni förlorar en röst till...



Sverige har blivit kallt!

2009-12-01 @ 23:00:56
Postat av: Fredriksson

Det är tråkigt att höra om du varit borgare sen första valet. Men du kanske bara röstat engång?

2009-12-01 @ 23:02:58
Postat av: Börjesson

Fria marknadskrafter utan statlig inblandning förutsätter att alla företag får samma villkor, samma möjlighet att lyckas eller misslyckas. Men så är det ju inte i dag - inte i bilindustrin i alla fall. Nästan alla andra länder stöttar sina biltillverkare. Varför skall just svenska företag lämnas att gå under på grund av sådan snedvriden konkurrens? Det finns EU-regler för vad som är och inte är tillåtet när det gäller statsstöd. Sverige skall naturligtvis följa dem, men det finns ingen som helst anledning för staten att inte göra så pass mycket som faktiskt är tillåtet. Tycker man (och det antar jag att du gör, Fredriksson) att även detta är för mycket, då bör man verka för en förändring av EU:s regelverk, snarare än att ensidigt följa sina egna "högre" regler och låta svenska jobb och svenskt kunnande gå i putten av ren princip.



Även jag är för övrigt en f d borgerlig väljare, har varit det i fem riksdagsval nu om jag räknar rätt, som inte kommer att rösta borgerligt nästa gång. Det beror inte bara på Saab, jag är missnöjd med sittande regering på väldigt många punkter. Dock har jag svårt att se mig själv rösta på Mona eller hennes sidekicks, så det återstår att se om det blir något av småpartierna eller blankt.

2009-12-01 @ 23:15:54
Postat av: Hasse

Fredriksson - har du missat den värdering av SAAB Automobile som gjorts inför regeringens eventulla garantier av EIB-lån ?



Det har flertalet gånger förekommit missledande information och tyvärr ser jag att du inte sett igenom detta.



Maud O har flertalet gånger klart och tydligt sagt att de enbart kommer att ge en garanti för det lån EIB (detta är inte öronmärkta svenska skattepengar som EIB lånar ut) skulle ge SAAB. Riksgälden och minst två olika finanskonsultfirmor har gjort bedömningen att SAAB nu en hållbar affärsplan (vilket också EIB kommit fram till) och att SAABs värden (materiella och imateriella) räcker som en den garanti Maud O har krävt för att inte riskera några skattepengar.



Om du ifrågasätter dessa bedömningar så ifrågasätter du inte SAAb, du ifrågsätter riksgälden, näringslivsministern och de konsulter som anlitats av dem för att säkerställa att inga skattepengar riskeras. Formen för utbetalning av lånet gör dessutom att ev risker (för staten och för SAAB som står som garant för statens garantier) är än mindre - för sammanhanget små summor betalas ut i samband med projekt som skall redogöras för först och redovisas i efterhand så att inga pengar används utanför de regler EIB har för sitt stöd i form av lån.



EIBs lån är alla till godo, de syftar till att minska miljöbelastning och öka säkerhet.



Detta är fakta - så att vi skattebetalare skulle riskerat pengar på EIB-lånet är populistiskt nonsens - eller kanske jag skulle skriva politiskt nons.. politisk propaganda.



vänligen

2009-12-02 @ 00:36:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0