"Asiens eldar en stor miljöbov"!?

Läste denna artikeln i DN
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/asiens-eldar-en-stor-miljobov-1.990004

Här uttalar sig Örjan Gustafsson som är professor i biokemi vid Stockholms universitet om att eldningen i Asien är en stor fara! Skulle bara vilja kommentera detta med att det finns något som heter biobränsle och som är mycket populärt!
Biobränsle förklaras på Wikipedia 

"Biobränslen är förnybara bränslen som är producerade av levande organismer (biomassa). Normalt syftar termen biobränsle på bränslen som är i det närmaste koldioxidneutrala, eftersom den mängd koldioxid som bildas vid förbränning är en del av kolcykeln.[1] Detta betyder att koldioxidutsläppen inom en överskådlig tid balanseras av tillväxt i naturen och därför inte bidrar till växthuseffekten, till skillnad från de fossila bränslena som har varit utanför det naturliga kretsloppet i miljontals år."


Veden som kvinnan på bilden eldar med är ett biobränsle! Jag som modern människa i det Svenska samhället är en miljöbov! Jag tar ofta bilen till träningen, jag kör i egen bil till skolan varje dag trotts att det går buss. Jag försöker sortera glas och PET-flaskor men resten åker i sopnedkastet!
Leta inte efter små miljöbovar som en familj i Asien som lagar sin mat!
Utan en skribent som skriver inlägg på Internet med en dator gjord av olja!

Denna artikel känns som Chipsskandalen för några år sedan! Det är en liten obetydligdel! Annars tycker jag det är kul att Scouter och alla andra eldningsglada människor ses som en miljöbov! Vilken de i mina ögon inte är!

/Göransson 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0