Dags att vara lite kontroversiell...

Läste i Sydsvenska dagbladet idag om en man som inte haft en lägenhet sedan mitten på 80-talet. Han har med andra ord inte haft en ordentlig bostad sedan jag föddes. Idag bodde han i en övergiven kolonilott i anslutning till lunds central! Vad det gäller läget så är det ett drömläge!

 

Problemet för mannen var att han snart skulle vara utan tak över huvudet igen! Anledningen till detta var att kolonilotten skulle jämnas med marken för att istället bli ett parkeringshus! För en som inte varit i Lund och sett området så kan det enklast beskrivas som en svensk kåkstad!

 

I artikeln försökte man framställa hur illa hans situation är. Jag håller med om att hans livsöde verkar en aning tragisk. Tyvärr så hade socialtjänst och liknade försökt rädda honom vid ett flertal gånger men han hade aldrig skött sig utan han hade åkte ut på gatan igen. Man kan inte hjälpa någon som inte vill ha hjälp!

 

Nu kommer jag till det kontroversiella, Riv inte kolonilotterna! Det gör hans situation värre! Bygg istället för ett parkeringshus som inte känns så miljövänligt eller modernt så bygg kojor i friggebods storlek med kamin som de hemlösa kan ta sin tillflykt till! Ved får de fixa själva och gör dem i cement så att de är svåra att elda upp! Det ska inte vara någon lux utan bara få dem av gatan och min trapp. De funkar bevisligen inte i normala boenden så varför försöka!!!

 

Jag tror tyvärr att en man som levt hela mitt liv som hemlös inte går att rädda! Mitt förslag ses nedan!


Kommentarer
Postat av: baloo

Känns spontant lite kommunistiskt planekonomiskt, men när jag låter det sjunka in lite så gillar jag tanken mer och mer. Men skulle kanske inte vilja offra detta centrala läge utan snarare rigga friggebodskomplexet i utkanten av staden.

2009-11-20 @ 15:45:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0