Skolan skall vara gratis?

Idag när jag cyklade till Bibliotektet för att ägna mig åt det självstuider jag skall bedriva vilka jag förklarade varför i tidigare inlägg kom jag att se något som fick mig att fundera. Det har varit en hetsk debatt om att skolan skall vara gratis. Nu såg jag ca 100 skolelever gissar att det gick på mellanstadiet samlade i klunga på cykel. Så vitt jag vet kostar en cykel en hel del pengar säkligen minst 1000kr. Om då skolan annordnar cykelutflykter för att barnen skall komma ut och se mer än en asfalterad skolgård måste det finnas kritiker till dessa, samma personer som anser att det inte har råd att skicka med sina barn ett par ostmackor och ett par dl mjölk på en skolutflykt. Jag vet att det inet finns någon i detta land som inte har råd att skicka med sina barn 3dl mjölk och ett par mackor (byt ut fläskfilén mot fläskkarré och du är i hamn). Att klaga på att skolan kostar pengar är uppseende väckande. Dessa föräldrar får gratis undervisning till sina barn i 12 år plus 1000kr i månaden bara för att det skaffade ett barn det inte anser sig har råd till. Det är en helt fantastisk sammhällsinsats vilken är för bra enligt mig. Att ha mage att klaga på att skolan då kostar en 100lapp per termin är bara snålt.  Jag undrar hur det gick för de barn som inte hade en egen cykel idag fick inte det följa med på utflykten?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0