Vad gör vi med våra barn?

Jag tränar en del, det gör jag dels för att inte bli allt för överviktigt och dels för att jag tycker det är oerhört kul. Jag simtränar en 6 gånger i veckan och det hjälper mig att slappna av. När jag står i omklädningsrummet så kan jag ibland inte hjälpa att tjuvlyssna.
Något som slår mig är att dagens yngre inte pratar som jag en gång gjorde. De spelar inte fotboll på rasterna i skolan. De är överhuvudtaget utomhus så lite som de bara kan! De diskuterar dataspel på rasterna och när de kommer hem så sätter de sig med en läsk vid datorn för att applicera den kunskap som de fått på rasterna!

Jag fick inte sitta inne hela dagarna när jag var liten! Jag fick inte sätta mig vid tv före bollibompa! Detta gjorde att jag var ute och lekte med mig själv eller med mina vänner hela dagarna. Denna regel hade mina föräldrar för mig tills jag hade så mycket att göra med min simträning att jag ändå inte hade tid att sitta i TV soffan.

Dessutom så spelar de spel som jag blir mörkrädd av att höra om! Jag hörde en tioårig kille berätta om när han sprang runt med en basuka och sköt människor och hur han sedan kraschade bilen i ett träd!
EN TIOÅRING DESSUTOM SÅ HADE HAN MERFETT I KILO ÄN VAD JAG HAR OCH DÅ ÄR JAG DUBBELT SÅ LÅNG!Det är dem som ska dra in pengarna när du och jag blir pensionär men som utvecklingen är idag så är det mer troligt att jag får jobba vidare och tioåringen får vara sjukskriven för att hans höfter inte orkar mer!

Dessutom:
Hur ska ett barn orka koncentrera sig hela dagen om han/hon ska koncentrera sig i skolan, sitter och diskuterar dataspel på rasterna, spela dataspel när och kommer hem och titta på tv tills han somnar! Inte konstigt att resultaten i skolan blir sämre! Barnen måste ha överskottenegi till tusen och dessutom ha svårt att tänka eftersom de jobbar med huvudet hela dagen och inte arbetar med benen!
Hur utvecklas deras benstomme när de bara sitter? Det kan knappast vara positivt för den att inte röra på sig! Benskörhet kommer med andra ord bli vanligare vi stillasitande och cola drickande ungdomar.


Dessutom blir de feta och äckliga! Feta vuxna är en sak men förstör inte framtiden!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0