Lärare, de lär vår framtid!

Satt och studerade på ett bibliotek idag som ligger väg i väg med en lärarhögskola. Så idag när jag åt min lunch så passade jag på att tjuvlyssna på mina bordagrannar. Förutom en mycket spännande diskution om den mumin älskande programmeraren från Malmö som någon hade sett på stan så kom de in på hur man håller ordning på elever i klassrummen.
De diskuterade hur man skulle ta hand om elever som använder elektronisk utrustning på lektionstid, så som mobiler, mp3 etc. Jag förstår inte problemet!

För mig är det självklart att lärare ska ha rätt att frånta elever mobilen, om denna stör sig själv och andra genom att smsa på lektionen. Argumentet att de måste vara kontaktbara om det händer något viktigt håller inte! Händer det något jätteviktigt så kan personen ringa rektorn eller lärarrummet så kommer eleven att bli informerad, som man gjorde när jag gick i småskolan! 
Det är inte bara hemskt ohyfsat att hålla på med detta betende, det är även slöseri med lärarens tid, våra skattepengar och elevens framtid.
Läraren ska har full respons från eleverna!
Så Jan Björklund som har en bakgrund inom det militära borde styra upp så det blir mer disciplin på lektionerna!

Sedan kan lärarna givetvis vara hemskt dåliga och då tvinga eleverna att sitta och plågas kan jag förstå inte motiverar en redan skoltrött 14 åring! Alla lärare i min värld borde vara projektanställda! Lärare som är trötta på sitt arbete borde inte skyddas av den säkerhet som att vara tillsvidaranställd.
Ska de få fortsätta att plåga elever bara för att de har 10 år kvar till pensionen och därför inte orkar engagera sig i undervisningen!

Anställ lärarna för en klasstadieperiod dvs tre år och utvärdera sedan lärarens prestation, så får man sedan ta ställning till om man ska fortsätta samarbetet. Om inte så får läraren svart på vit vad som inte funkat och kan söka sig någon annanstans, kanske så får personen en nytäning i och med att den får ett miljöombyte, kanske så slutar personen som lärare och gör något som den är bättre lämpad för!

Mycket man kan få ut av att tjuvlyssna! Och jag tyckte också programmeraren från Malmö var intressant!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0