Svensk film!!

Det var länge sedan det kom någon bra Svensk film! Kanske inte så konstigt, Sverige är ett litet land med en liten publik och de filmer som släpps måste nå ut till en stor publik för att kunna spela in de pengar som filmen har kostat att göra! Underground filmer som slår igenom finns tyvärr inte.

 

Men med detta i tanke så kollade jag igenom de svenska filmer som går på bio.

 

Göta kanal 3, Bevisar att komik är en färskvara! Kollade nyligen igenom den första filmen och konstaterar att den inte är speciellt kul, men att den har en viss skarm. Dok inte som gamla Lars "Lasse" Åberg filmer som i min värld fortfarande håller en viss kultstatus!

 

Luftslottet som sprängdes, Mmmm, jag har tidigare uttryck min glädje över Stieg Larsson och de åsikterna står jag fast vid.

 

Snabba Cash, Boken var en av höjdpunkterna för några somrar sedan och nu blir den film. Har bara en känsla av att det kommer att vara som Beck, Wallander och Johan Falk, det kommer att vara spännande och man kommer att sitta där en söndagskväll, bakfull och i behov någon lätt kultur.

 

Liberalen i mig är emot att ge bidrag till Konst, men faktum är att samtliga av ovannämnda filmer har fått bidrag för att produceras men ändå så är den konstnärliga biten mycket dålig. Jag har inte sett GK3 men efter att ha sett trailern så är men inte så lockad! Speciellt eftersom 2:an var så jävla bra! Nu kommer vi till min punch line! Varför kan Danskarna göra så mycket bättre film? De har inte mer resurser och de har garanterat inte en större inhemsk biopublik. Jag tror det handlar om mod! Jag tror inte någon med anseende hos filminstitutet vågar komma med ett förslag på en film med kulturell tyngd utan det kommer bara in förslag som är ”safe”, dvs man vill rädda sitt eget skin!

 

Våga Vara Annorlunda!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0